Orgel

Voor 1900 beschikte de kerk niet over een orgel, een voorzanger leidde de gemeentezang.Orgel web3
In 1900 bouwde de firma Th. Nöhren uit Roermond een twee-klaviers pneumatisch orgel. Het werd op 19 juni 1901 in gebruik genomen met een bespeling door dhr. S. Klimmerboom, organist uit Zierikzee.
Tien jaar later werd het overgeplaatst naar de huidige kerk.
In 1917 en 1938 werd het orgel gerepareerd door de firma Spiering uit Dordrecht. Wat precies gewijzigd werd, is niet duidelijk.
Dankzij een anonieme schenking kon het orgel in 2012 grondig gerestaureerd worden door de firma A. Nijsse & Zoon uit Oud-Sabbinge, waarbij alle membranen vernieuwd zijn.

Het instrument is een orgel uit de zogenaamde vervalperiode in de orgelbouw en is in artistiek opzicht van geen betekenis. Ondanks deze realiteit wordt dankzij de akoestiek van de ruimte de klank zodanig geflatteerd dat sommigen menen met een goed orgel van doen te hebben. Voor de begeleiding van de gemeentezang voldoet het goed. Voor het college van kerkrentmeesters is het een blijvend zorgenkind omdat het systeem vanwege de mindere kwaliteit erg kwetsbaar is en zal blijven.

Het orgel is een zogenaamd rein-pneumatisch instrument. Het telt 17 stemmen verdeeld over twee manualen en pedaal.

Orgel web4

Orgel web2
Dispositie van het Nöhren-orgel (1900)
Hoofdwerk:

Toonhoogte: a’ = 440 Hz
Tractuur: pneumatische kegelladen
Orgel web1
Overige technische gegevens zijn:
Plaats klaviatuur / speeltafel; voorzijde hoofdwerkkas Manuaalomvang; C-fg’’’ Pedaalomvang; C-d’ Windladensysteem; pneumatische keggeladen Toetstractuur; pneumatisch Registertractuur; pneumatisch Stemtoonhoogte; a1 = 440 Hz Stemmingssysteem (Temperatuur): Evenredig zwevend [INVCOZZL]

Bronnen:
Zuurdeeg, J.P.B.